23
La no ingestió d’animals.
Tema: Alimentació, Espiritualitat, SalutDe totes les raons que porten a una persona a no menjar carn animal, cap té arrels tan profundes en la història humana, mou amb més força les nostres emocions, ni crea més controvèrsia que l’argument ètic, és a dir, que és moralment incorrecte matar i menjar animals.
El filòsof grec Empèdocles ho expressava així en el segle V a. C.:
“Quan posareu fi a aquestes execrables matances? No veieu que esteu destruint-vos amb la vostra cega ignorància anímica?
Plutarc també va escriure:
“Us pregunteu quins van ser la raons en què Pitàgores es va basar per abstenir-se de menjar carn. Per la meva part em preguntaria quin va ser l’accident o estat anímic o mental que va fer al primer home menjar, tocar amb els seus llavis la sang coagulada i portar-se a la boca carn d’una criatura morta. Qui s’aventuraria a dir aliments al que poc abans vivia, es movia i cridava? Com van poder els seus ulls observar la matança? Com va poder el seu nas suportar la pudor? Com va poder la corrupció convèncer al seu gust i aquest va poder entrar en contacte amb les ferides d’un altre, beure les seves secrecions i la sang que rajava per les mortals ferides?
Molts dels primers grans pensadors (Buda, Mahavira, Ovidi, Plotino, Porfio, i Pitàgores, per exemple), s’oposaven al consum de carn perquè creien que el sacrifici d’animals era immoral, cruel i envilidor per l’esperit humà. Filòsofs, artistes i científics posteriors han compartit aquests sentiments, convertint-se en vegetarians o donant suport a la validesa d’aquest punt de vista. Entre ells s’inclouen Leonardo Da Vinci, Einstein, Emerson, Gandhi, Krishnamurti, Edison, Alexander Pope, Rousseau, Albert Schweitzer, Bernard Shaw, Shelley, Tagore, Thoreau, Tolstoy i altres.
Tots ells justifiquen l’observació que realitza Thoureau:
“Totes les persones que han pogut preservar les facultats més elevades i poètiques, estan particularment inclinats a abstenir-se de consumir animals i tendeixen a menjar poc de qualsevol aliment”.
Oliver Goldsmith va descriure així els seus compatriotes:
“Si els veiem parlar veurem que pretenen ser compassius amb tot tipus d’animals, i pot semblar que són incapaços de matar la vespa que els pica. Semblen tan tendres i plens de pietat que un els prendria per amics de tota la creació i protectors del més petit dels insectes. Tanmateix, he vist els mateixos homes que prodiguen tendresa verbal menjar-se sis tipus diferents de carn en un mateix plat. Quina conducta tan estranyament contradictòria! Senten llàstima i al mateix temps es mengen el producte de la seva compassió “.
Podem resumir en cinc punts el per què ens hem d’abstenir de menjar carn:
1. Molts animals, especialment els vertebrats, són capaços de sentir dolor i plaer.
2. No és moralment justificable fer patir a un altre ésser viu.
3. Deixant de banda el dolor, l’impuls irreflexiu de destruir a altres éssers és incorrecte, si existeixen alternatives constructives o pacífiques.
4. El sacrifici d’animals no és un acte agradable de realitzar. La majoria de les persones ho considera repulsiu.
5. L’alimentació càrnia no és necessària actualment, hi ha moltes alternatives alimentàries al nostre abast.
Felicitats per l’article, com sempre concís i valuós.
Gràcies company per els teus comentaris, veig que estem en la mateixa sintonia.
Salut i que et sigui profitós el camí.