Subscriu-te a RSS Feed
per rebre les últimes actualitzacions del bloc.

Envia un correu electrònic
per donar les teves opinions o
proposar articles.


Fals ecologisme.

carrefour

Carrefour apel.la a la consciència verda dels ciutadans per continuar engreixant els seus comptes

bosses carrefour

Com moltes grans empreses, Carrefour apel.la a la consciència verda dels ciutadans amb suposades campanyes ecològiques per continuar engreixant els seus comptes.

Hi ha campanyes de publicitat que tracten de seduir-nos amb un fals ecologisme. Ja estem acostumats a veure anuncis idíl·lics de paisatges verds amb les que empreses contaminants pretenen rentar la seva imatge.

Ara circula una campanya perquè evitem les bosses de plàstic. Què hi ha darrere d’aquesta campanya de Carrefour “Fes-li un cop de mà al medi ambient” i “Borsa caca”? L’empresa tracta d’estalviar milions d’euros que costen les bosses de plàstic.

Carrefour és un grup francès especialitzat en la gran distribució. Ells van inventar el concepte de hipermercat. El 2008, el grup tenia 10.000 magatzems a 30 països. Abans, “regalaven” les bosses, encara que el seu cost estava repercutit en el preu de la compra.

Ara, no descompten als clients el preu de les bosses i venen altres tipus de bosses, que suposen un nou benefici per a la cadena. A més, l’empresa feia recollida selectiva de les bosses posades en el mercat i pagava per això 0,329 € per quilo.

Això també l’hi produeix estalvi a l’empresa ara perquè les noves bosses no són reciclables.

Els mitjans de comunicació han caigut en aquesta trampa de seducció. Estan difonent la campanya publicitària de Carrefour contra les bosses de plàstic, donant-los espais en els programes i informatius en horaris de màxima audiència, i sense cost publicitari per a l’empresa.

És cert que hi ha gran quantitat de bosses que escapen a la seva destinació final en els abocadors, i que poden trigar fins a 400 anys a degradar-se per complet. Cada usuari espanyol rep unes 240 bosses a l’any, de les quals només es recicla el 10%. Carrefour afirma que “usant una bossa de tela o lona es poden estalviar uns 5 borses a la setmana, 20 bosses al mes i 18.000 a tota la vida”.

Proposen com a alternatives bosses de ràfia, de cotó, carret plegable, bossa moneder, o una bossa biodegradable, que segons l’empresa es descompon en uns sis mesos formant compost. Però la procedència d’aquestes noves bosses i el seu valor ecològic estan per demostrar. Les bosses “biodegradables compostables” que proposen estan fabricades pel Grup Sphere, una altra multinacional francesa, monopoli del bioplàstic. Aquestes bosses no aporten res de nou i molt menys positiu. S’usen grans extensions de terra de cultiu per plantar patates i fabricar, de cada una d’elles, tres bosses. El seu cost és molt superior al de la borsa convencional i es necessita més quantitat de bioplàstic que del convencional, perquè les bio tenen inferiors propietats mecàniques. Aquest tipus de borsa, per si sola, no desapareix en 180 dies, com asseguren a la campanya, cal determinada humitat i temperatura per a la seva descomposició. A més, no hi ha actualment matèria prima suficient de bioplàstics per proveir ni una petita part del consum de bosses de plàstic. Les bosses de ràfia estan fabricades gairebé totes a l’Àsia, on la mà d’obra és molt barata i les condicions de treball d’homes, dones i nens són infrahumanes. A Europa, seria impensable poder fabricar aquest tipus de bossa per l’elevat cost de confecció manual. I no es poden reciclar perquè són de polipropilè.

Per justificar aquest sobtat i mal entès ecologisme, l’empresa francesa no dubta a perjudicar a tot el sector. La campanya publicitària que Carrefour ha emprès contra les bosses de plàstic deteriora la imatge de tota una indústria, la dels plàstics, que a Espanya genera 11.000 llocs de treball directes en 325 empreses.

“Aquesta campanya suposa una manipulació i un engany al ciutadà. Carrefour pretén guanyar diners utilitzant la nostra consciència verda “, afirma la doctora Almudena Ochoa, de la Universitat Politècnica de Madrid. “Però en la seva incoherència no deixen d’utilitzar les safates blanques de poliespan, que triguen molt més a degradar-se, ni tampoc han reduït els embalatges en els seus productes”.

Per millorar el medi ambient, els ciutadans hauríem de començar per canviar molts dels nostres hàbits. Anar a treballar en bici o caminant, compartir cotxe per contaminar menys, comprar electrodomèstics de baix consum, reciclar, comprar productes ecològics, no utilitzar teixits sintètics, utilitzar paper reciclat, no imprimir innecessàriament per no gastar tant paper.

M. José Atiénzar. Periodista.

bossa carrefour

Vols donar la teva opinió? Escriu el teu comentari:

Nom *
Mail *
Web