Subscriu-te a RSS Feed
per rebre les últimes actualitzacions del bloc.

Envia un correu electrònic
per donar les teves opinions o
proposar articles.


Aliments medicinals.

aliments-medicines

Des del seu origen, l’home íntimament lligat a la Natura, ha buscat en els productes de la terra com curar les seves malalties, i és l’experiència de milions d’anys la que ha fet de la Natura la primera font de salut de la humanitat.

hipocrates

Hipòcrates ja deia: “Que el teu aliment sigui la teva medicina i la teva medicina sigui el teu aliment“. Amb la qual cosa ja es sabien les propietats dels aliments vegetals com les fruites, verdures, hortalisses, cereals, plantes, llavors, flors, escorces, arrels, etc.

En l’actualitat es van descobrint els principis actius d’aquests productes, és a dir, els causants de les seves propietats medicinals, la qual cosa representa un gran avenç científic, a favor de la salut de l’ésser humà.

Per tant és molt important consumir de forma regular aquests aliments i en especial tots aquells que tenen veritables propietats terapèutiques com els que anem a exposar a continuació:

verdures-i-hotalisses

VERDURES I HORTALISSES

.- Carxofa: Contra problemes del fetge, laxant, depurativa de la sang, ajuda a baixar el colesterol, triglicèrids i glucosa, antiartrítica i antireumàtica.

.- Ceba: És diürètica, depurativa i antiinflamatoris.

.- Alls: Són molt útils contra el reuma, per baixar la tensió de la sang, expulsar cucs i com a desinfectant digestiu i circulatori. Són molt depuratius.

.- Rave: Molt depuratiu, hepatitis protector hepàtic, diürètic, expectorant respiratori, i molt ric en vitamina C.

.- Pastanaga: Rica en vitamina betacarotè, afavoreix la visió nocturna, antioxidant molt potent, tònica, digestiva.

.- Tomàquet: Resulta ser antiartrític, estimulant hepàtic, depuratiu, i una de les hortalisses més rica en vitamines i minerals sobretot en potassi. De gran poder antioxidant pel que per la seva aportació en licopè resulta ser un gran protector contra el càncer.

.- Pebrot: Vermell i madur és una gran font en vitamina C, que supera fins i tot als cítrics, d’igual manera, madur i vermell -com el tomàquet- conté licopè, que és un potent antioxidant.

.- Patata: Antiartrítica, útil en les gastritis amb excés d’acidesa d’estómac, i diürètica.

.- Remolatxa: Laxant, diürètica i rica en minerals sobretot en ferro.

.- Carbassa: Molt útil per eliminar paràsits intestinals (cucs) i les seves llavors per a la prostatitis. També ajuda a regular els nivells de sucre en la sang.

.- Espàrrec: Extraordinari diürètic natural, ric en minerals, especialment en fluor, fòsfor i potassi.

.- Api: Gran remineralitzant, de gran ajuda en la hipertensió arterial, ajuda a baixar les taxes d’àcid úric i colesterol, molt depuratiu i diürètic.

.- Enciam: Depuratiu, calmant del sistema nerviós, contra l’insomni i laxant.

.- Borratja: Depurativa, diürètica, indicada en processos infecciosos i amb febre (grip, tos, faringitis, etc.), El seu oli ajuda a regular el sistema hormonal femení.

.- Espinacs: Depuratives, laxants i riques en sals minerals, sobretot en ferro.

.- Card: De propietats semblants a la carxofa, aperitiu, diürètic, i hepàtic (facilita la secreció i la qualitat de la bilis).

.- Mongeta tendre: Diürètica, activadora del metabolisme de la glucosa en sang, i diürètica.

llegums

LLEGUMS

.- Pèsols: Són molt nutritius i rics en proteïnes. Igual que la soja, és una bona alternativa per als vegetarians o els que prenen poca carn. Rics en fibra, la qual cosa resulten molt adequats per a regular els nivells de colesterol i glucosa.

.- Mongeta (mongeta seca): Molt nutritiva, font important de proteïnes, les beines seques i bullides són hipoglucèmiants, riques en fibra.

.- Llentia: Rica en proteïnes, ajuda a baixar el colesterol i la glucosa, rica en ferro.

.- Cigró: Gran contingut en fibra, la qual cosa resulta molt útil per al restrenyiment, redueix el colesterol i la diabetis, ric en magnesi (protector cardiovascular).

.- Soja: La lecitina de soja aporta fitoestrògens, per el que regula el flux hormonal femení, reduint les sufocacions i la pèrdua de minerals en la menopausa, Ajuda a prevenir el càncer femení i el de pròstata, així com els del cor i sistema circulatori , redueix el colesterol i triglicèrids i neteja el fetge de greix.

cereals

CEREALS

.- Blat: Aliment molt energètic, per la seva riquesa en fibra és molt eficaç contra el restrenyiment i els diverticles intestinals, ideal per a problemes nerviosos en períodes d’estudis. Pel seu contingut en fitoestrògens redueix la possibilitat de patir càncer de mama, úter i pròstata, potent antioxidant per ser ric en seleni i vitamina E, (sobretot l’oli del seu germen), ajuda a mantenir netes les artèries, es pot consumir forma de gra o de farina, però sempre integral (pa integral) perquè les seves propietats, no siguin destruïdes pel procés de refinament.

.- Avena: Molt energètica i de fàcil digestió, rica en complex vitamínic B, útil per reduir l’ansietat, estimula la glàndula tiroide ajudant a metabolitzar millor els greixos, afavoreix l’activitat del pàncrees pel que regula la quantitat de sucre en sang, afavoreix la producció de llet en la lactància, pel seu contingut en fibra retarda l’absorció de colesterol i glucosa a l’intestí.

.- Arròs: Si es consumeix integral o sense refinar -com tots els altres cereals- ens trobem que en el seu interior, a més de fibra (el segó), es troben les vitamines i minerals, les quals es perden si ho consumim refinat (arròs blanc ). Ideal tant para el restrenyiment (fibra) com per a la diarrea (aigua d’arròs), ric en magnesi, ajuda a reduir el colesterol i la tensió arterial, ric en complex vitamínic B, i en no contenir gluten ho poden consumir els celíacs.

.- Blat de moro: Aliment ideal per a nens i esportistes, la seva farina és ideal per als celíacs, els seus estigmes en infusió són molt diürètics i ajuden a baixar la tensió de la sang, la seva aportació en fibra fa baixar el colesterol, conté betacarotè un antioxidant molt recomanable per prevenir el càncer.

.- Mill: És un dels cereals que més ferro i magnesi aporten, molt indicat en casos d’anèmia, rampes musculars i embaràs, enforteix la pell, el cabell, les ungles i les dents.

.- Quinoa: Conté el doble de proteïnes que els cereals habituals, menys carbohidrats, vitamines del grup B, molts minerals i greixos saludables a més de aminoàcids.

fruits-secs

FRUITS SECS

.- Ametlla: Prevé les malalties del cor i de la circulació de la sang, ajuda a disminuir el colesterol, posseeix un elevat contingut en àcids grassos monoinsaturats (àcid oleic), vitamina E, fibra i calci.

.- Nou: Ajuda a baixar el colesterol “dolent” o LDL degut al seu contingut en àcid-insaturat-linoleic, molt energètica i rica en vitamines, minerals i fibra, molt útil en la síndrome premenstrual perquè conté vitamina B6, nodreix i hidrata la pell al contenir zinc, vitamina E i àcid linoleic, i pels seus compostos polifenólics pot prevenir l’èczema.

.- Avellana: Conté un alt grau en àcid oleic, per la qual cosa són molt útils per baixar el colesterol i disminuir el risc de malalties cardíaques, rica en vitamina E i fibra, bona font de calci per lluitar contra la descalcificació i osteoporosi.

.- Pinyó: Amb alt contingut en calci i magnesi, molt apropiats contra la descalcificació, osteoporosi i en nens en èpoques de creixement, combat el colesterol, ideal per esportistes i excursionistes, així com per problemes d’anèmia.

.- Anacard: És ric en seleni, un antioxidant formador de l’enzim glutation peroxidasa, que preveu algunes classes de càncer.

.- Cacauet: Font important en àcid fòlic, per la qual cosa resulta molt recomanable per a les embarassades, antioxidant de les membranes cel·lulars pel seu contingut en vitamina E, i pel seu contingut en sofre és ideal per desinfectar les vies respiratòries, pell i fetge.

.- Llavor o pipa de gira-sol: Prevé de i infarts, pel seu alt contingut en potassi i magnesi és ideal per prevenir lesions dels esportistes i millorar el seu rendiment, riques en vitamina E la qual intervé per afavorir la fertilitat.

.- Llavor de Sèsam: Per la seva gran aportació de calci és ideal en l’embaràs i lactància, prevé la infertilitat masculina en ser rica en Zinc, en anèmies pel seu contingut en ferro, la seva aportació en lecitina (superior a la de la soja) ajuda a reduir i controlar el colesterol i triglicèrids.

fruites

FRUITES

.- Poma: La pectina que conté ajuda a mantenir estables els nivells de sucre en la sang, regula l’intestí, tant en cas de diarrea (pelada i ratllada) com de restrenyiment.

.- Pera: Ajuda a mantenir els nivells normals de sucre en la sang, regula l’intestí pel seu contingut en fibra, rica en potassi i vitamina C, alleuja les digestions pesades.

.- Raïm: Molt depuratiu (cura de raïms), remineralitzant, molt energètica (panses), no es recomana als diabètics.

.- Plàtan: Molt nutritiu, ric en fructosa, sucre que aporta energia de forma ràpida, ideal per tant per a esportistes en fase de competició, conté potassi i triptòfan, aminoàcid essencial que ajuda a regular la serotonina al cervell, útil en casos de ansietat i insomni.

.- Cirera: Ajuda a eliminar l’àcid úric, laxant i diürètica (les cues en infusió), rica en ferro, calci i vitamina C.

.- Síndria: Refrescant, diürètica i remineralitzant, recomanable en problemes renals i de les vies urinàries, les seves llavors són bones per la salut de la pròstata.

.- Pinya: Digestiva, remineralitzant, normalitza les mucoses alterades de la boca faringe i laringe, rica en enzims digestives.

.- Llimona: Molt útil en malalties hepàtiques i biliars, ajuda a la digestió dels greixos, fa baixar el colesterol, ric en vitamina C, ideal per combatre la hipertensió arterial, i per als diabètics en regular, depurar i estimular el pàncrees.

.- Taronja: Juntament amb la llimona molt útil en malalties febrils i infeccioses, rica en vitamina C, també d’efectes laxants.

shiitakes

BOLETS ORIENTALS MEDICINALS

En les últimes dècades ha augmentat a Occident l’interès pels bolets orientals, en haver-se posat de manifest les seves propietats curatives mitjançant diverses investigacions científiques.

.- Shiitake: Entre els seus principis actius trobem substàncies (Lentinano, Eritadenina, superòxid-dismutasa) que actuen en l’organisme estimulant el sistema immunològic, en concret als limfòcits-T, o cèl·lules assassines, que a més de frenar el desenvolupament del càncer actuen com antiinfecciosos. També contenen un principi actiu, que indueix la síntesi de l’interferó en l’organisme, que actua com antivíric i antitumoral. Així aquests bolets i els seus extractes es fan servir de forma tradicional a l’Orient Llunyà per tractar malalties víriques (hepatitis, grip i sida), així com en malalties cancerígenes, com potent antioxidant i per reduir el nivell de colesterol en la sang.

.- Reishi: També d’acció immunoestimulant i anticancerós, pel seu contingut en lentinano.

.- Maitake:  Conté un polisacàrid derivat del glucans al que se li atribueixen propietats anticanceroses, antihipertensores i antidiabètiques.

salut

1 comentari per a

Aliments medicinals.

  • joan |

    La “avena”, en català és civada.

Vols donar la teva opinió? Escriu el teu comentari:

Nom *
Mail *
Web