Subscriu-te a RSS Feed
per rebre les últimes actualitzacions del bloc.

Envia un correu electrònic
per donar les teves opinions o
proposar articles.


Virus del Papil·loma Humà: La vacuna del màrqueting de la por.

vacuna-papiloma

La medicina preventiva hauria de consistir en una bona higiene, un estil de vida sa i en l’honesta identificació de factors de risc per a evitar la malaltia o retardar la seva aparició. I evitar en la mesura del possible l’aplicació de fàrmacs, que gairebé sempre comporten efectes secundaris nocius. Hi ha laboratoris que estan aprofitant la cultura de la prevenció perquè aquesta desemboqui en la recepta. Existeixen professionals sanitaris que demanen una moratòria en l’expansió d’aquesta vacuna.

La vacuna contra el Virus del Papil·loma Humà (VPH) va començar fa mesos la seva “entremaliada” travessia pel sistema immunològic de milions de nenes sanes en tot el món. A Espanya, algunes comunitats autònomes es van avançar a la resta però ja les altres estan impulsant-la. I escric impulsant-la perquè el que més crida l’atenció és el zel amb el qual les administracions públiques estan promocionant Gardasil (Merck) i Cervarix (GlaxoSmithKline -GSK-), una de les majors operacions de màrqueting de la por de la Història desenvolupada per dues de les majors multinacionals farmacèutiques del globus terraqüi. És difícil entendre com un producte farmacològic que presenta tants dubtes i incògnites com aquesta vacuna estigui aplicant-se a nenes d’entre 11 i 14 anys d’edat per a “prevenir” el càncer de coll d’úter o cèrvix.

Abans d’entrar en els detalls sobre com estan aconseguint Merck i GSK aquest èxit de vendes convé recordar breument alguns dels punts més discutibles del fàrmac. Encara que sembli el contrari, si ens atenim al que està pregonant-se, a Espanya no hi ha epidèmia de càncer de cèrvix. La infecció del VPH és condició necessària però no suficient per a adquirir el càncer de cèrvix i a més, en el 90% dels casos, la infecció remet de manera espontània. La mortalitat per aquest tipus de càncer és baixa pel que fa als més corrents i es produïx entorn dels 60 anys d’edat en persones que no solien fer-se revisions. La seva eficàcia no s’ha estudiat en nenes, només en adultes. No protegeix de totes els ceps cancerigens del VPH, és preventiva però no cura. El seu preu és molt car, més de 300 euros les tres dosis -en algunes comunitats 500-.

Per si no fos poc, com ha reportat la publicació Discovery DSalud en la seva publicació nº109, als Estats Units han mort 18 nenes després de ser vacunades i més de 18.000 han sofert “efectes adversos”. I és que sota la pressió del màrqueting de la por, del terror a emmalaltir, estan realitzant-se aquests negocis basats en l’interès de certes farmacèutiques per expandir una “cultura de la prevenció” basada en productes farmacològics. Consumir medicaments sense estar malalt. Però com estan aconseguint aquestes poderoses companyies que els governs acceptin la seva estratègia comercial i fins i tot implantin de manera obligatòria en la població aquesta vacuna que va començar -i a Espanya segueix sent- d’administració voluntària? Al començament de febrer de 2007 l’Estat nord-americà de Texas va ser el primer a declarar obligatòria la vacunació amb Gardasil en nenes de 11 i 12 anys. La decisió va ser adoptada pel governador de l’Estat, Rick Perry. Resulta que Mike Toomey, l’anterior cap de Gabinet del governador Perry, treballa en tasques de lobby per Merck, fabricant de Gardasil. El Washington Post va publicar un reportatge de Associated Press (AP) que afirmava que el cap de Gabinet del governador, Deirdre Delisi, va celebrar amb el director d’Assumptes Pressupostaris i tres membres del seu departament, una “Reunió sobre la Vacuna del VPH per a Nens”, segons consta en l’agenda de Delisi, a la qual AP va tenir accés. Aquest mateix dia, el comitè d’acció política de Merck va donar 5.000 dòlars per a la campanya de Rick Perry.

A Canadà, el lobby de Merck es va desenvolupar a través de Ken Boessenkool, emprat de Hill and Knowlton, una companyia de relacions públiques. Boessenkool va ser assessor del primer Ministre de Canadà, Stephen Harper, quan era capdavanter de l’oposició. A més, Jason Grier, ajudant executiu del ministre de Salut de Ontario, George Smitherman, va fer lobby perquè Merck aconseguís que Ontario se sumés a la vacunació de nenes. Les diferents administracions estan prenent-se la vacunació contra el VPH gairebé com una “qüestió d’Estat”. El Govern català ha aprovat fa poc la “Resolució 301/VIII del Parlament de Catalunya, sobre l’orientació política general del Govern”. En matèria de salut el Parlament insta al Govern a continuar facilitant l’accés dels ciutadans als serveis sanitaris “per a reduir les desigualtats” i al costat de necessitats sanitàries elementals, com la reducció dels temps d’espera per a ser operat o l’ampliació de la cobertura sanitària pública a més persones -o l’assistència a persones amb fibromiàlgia o Síndrome de Fatiga Crònica-, s’inclou l’accés a la vacuna contra el VPH.

Pel que podem saber gràcies a infermeres que treballen en el sistema sanitari català, els seus responsables estan desenvolupant un sistema d’objectius per a les infermeres de Primària que una vegada complerts comporten una gratificació de 2.000 euros anuals. Entre ells està la vacunació contra el VPH. Algunes infermeres es neguen a complir els objectius de Generalitat i estan obrint el debat sobre la falta d’ètica dels mateixos en els seus centres. Mentre, en altres llocs també ha començat a incloure’s la vacuna en el calendari escolar. Així, el Govern extremeny ha adquirit 15.000 dosi a un preu de 1.560.000 euros. Entretant, la publicitat agressiva de les companyies impulsores de la vacuna continua. I en els centres de salut espanyols els cartells promocionals criden a la vacunació donant-li a la mateixa un toc d’obligatorietat amb promeses d’una curació impossible: l’absoluta majoria de les vacunades estan sanes i la vacuna no elimina les cèl·lules alterades.

Aquesta campanya de màrqueting va a donar molt que parlar. Segons Discovery DSalud ja s’han presentat les primeres demandes contra els laboratoris. I les oficines de GSK a Holanda han estat investigades per suposades pràctiques fraudulentes en la promoció de la vacuna contra el VPH. Es parla fins i tot de retirar-la del mercat.

Com alternatives per als pares i mares preocupats per la salut de les seves filles, nombrosos professionals sanitaris contraris a la medicalització de la societat i en concret de la infància, proposen l’accés a citologies de garbellat per a les dones. Difondre informació sobre sexualitat segura i crear centres per a això i tallers per a evitar que processos fisiològics naturals siguin convertits en malalties i medicalitzats. La medicina preventiva hauria de consistir en una bona higiene, un estil de vida sa i en l’honesta identificació de factors de risc per a evitar la malaltia o retardar la seva aparició. Els objectius d’aquestes pràctiques haurien de ser evitar en la mesura del possible l’aplicació de fàrmacs, que gairebé sempre comporten efectes secundaris nocius. La tendència actual és que els laboratoris estan aprofitant la cultura de la prevenció perquè aquesta desemboqui en la recepta. Existeixen professionals sanitaris que demanen una moratòria en l’expansió d’aquesta vacuna.

Miguel Jara

Miguel Jara és escriptor i periodista, especialitzat en la investigació i anàlisi de temes de salut i ecologia. El seu últim llibre, escrit en col·laboració amb Rafael Carrasco i Joaquín Vidal és Conspiracions tòxiques: Com atempten contra la nostra salut i el medi ambient els grups empresarials (Martínez Roca Edicions, 2007). També és autor de Traficants de salut: Com ens venen medicaments perillosos i juguen amb la malaltia, (Icaria Editorial, 2007). http://migueljara.wordpress.com/

Un link interessant al respecte de vacunacions: http://www.vacunacionlibre.org/

virus-hpv

Vols donar la teva opinió? Escriu el teu comentari:

Nom *
Mail *
Web